Mało kto zdaje sobie sprawę z faktu, że Centralny Port Komunikacyjny to w znacznym stopniu przedsięwzięcie kolejowe, niemal tak samo ważne jak część lotniskowa. Lotniska bowiem posiadające łatwe połączenia kolejowe rozwijają się szybciej.
Port Lotniczy Solidarność ma powstać w rejonie Baranowa, niemal równo w połowie drogi między Warszawą a Łodzią, pomiędzy Żyrardowem a Sochaczewem. Ma to być duże lotnisko przesiadkowe, pozwalające na obsługę głównie połączeń międzynarodowych i przesiadkowych. Co prawda można mieć pewne wątpliwości, czy uda się uzyskać przepływ aż 45 milionów pasażerów rocznie, ale nie zmienia to faktu, że sam pomysł jest dobry. Lotnisko Warszawa-Okęcie po prostu wyczerpało możliwość dalszego rozwoju, a lotnisko Warszawa-Modlin obsługuje przede wszystkim ruch niskokosztowy i mamy nadzieję, że i dla niego znajdzie się miejsce, bowiem koszty operacji lotniczych na CPK mogą być znacznie większe. Modlin, miejmy nadzieję, nadal będzie funkcjonował w niszy wygodnych i popularnych low-costów.
Mamy też nadzieję, że budowa CPK nie wywoła efektu znaczącego osłabienia ruchu w naszych polskich regionalnych portach lotniczych, choć w przypadku bardzo wielu z nich konieczne jest poprawienie komunikacji lotniska z centrum miasta. Takie doskonałe połączenia ma na przykład port lotniczy Kraków-Balice, a linia kolejowa obsługiwana specjalnymi jednostkami trakcyjnymi z lotniska do dworca kolejowego Kraków Główny ma być przedłużona do Trzebini, by pasażerowie z lotniska Kraków mogli też łatwo dotrzeć na Śląsk.
Kolejowe połączenia CPK
Kolejowa części Programu CPK zakłada budowę 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy. Będą one łączyły miasta wojewódzkie ze stolicą Polski i CPK, a także wzajemnie między sobą. W większości będą to linie wysokich prędkości, co pozwoli na skrócenie czasów przejazdów do najważniejszych miast.
W pierwszym etapie zostanie zbudowana nowa linia kolejowa dużych prędkości w relacji Warszawa – CPK – Łódź o długości około 140 km. Będzie ona wymagała dużych inwestycji inżynieryjnych, ale dzięki niej czas dojazdu z CPK do centrum Warszawy ma wynieść jedynie 15 minut, zaś do centrum Łodzi – 25 minut. Warto w tym miejscu dodać, że w Łodzi trwa wielka kolejowa inwestycja – tunel pod centrum miasta, który po ponad 120 latach pozwoli wreszcie na połączenie dwóch łódzkich dworców – nowej podziemnej stacji Łódź Fabryczna zbudowanej mniej więcej w miejscu zlikwidowanej starej oraz mocno przebudowywanej stacji Łódź Kaliska. Ewenementem było dotąd to, że żaden z tych dworców nie był „główny”, są one mniej więcej równorzędne, ale obsługujące połączenia w kierunku wschodnim lub zachodnim i północnym. Przesiadki, które dotąd wypadały z jednego łódzkiego dworca na drugi były bardzo kłopotliwe, bowiem trzeba było przejechać komunikacją miejską przez centrum miasta. Obecnie wszystkie pociągi będą docierały do dworca Łódź Kaliska, ze wszystkich kierunków.
Poza wspomnianą nową linią kolejową która ma otrzymać numer 85 (tzw. „szprycha” nr 9), mają też powstać łączniki portu z istniejącymi liniami kolejowymi nr 1 do Grodziska (linia Warszawa Zachodnia – Grodzisk Mazowiecki – Skierniewice – Koluszki – Łódź) oraz z linią nr 4 (Warszawa – Kutno – Poznań), przypuszczalnie odnoga zostanie poprowadzony do Sochaczewa.
- „Szprycha” nr 1 ma z kolei wychodzić z CPK w kierunku do Płocka, gdzie zostanie połączona z nową inwestycją – trasą nowej szybkiej kolei prowadzącej przez Grudziądz i Tczew do Gdańska. Będzie to też część zmodernizowanej linii kolejowej łączącej Warszawę Gdańską z Płockiem
- „Szprycha” nr 2 ma być zmodernizowanym połączeniem kolejowym z Warszawy przez Ciechanów i Działdowo do Olsztyna. Będzie to modernizacja istniejącej linii.
- „Szprycha” nr 3 to istniejące połączenie przez Ostrołękę, Łomżę i Pisz do Giżycka, spośród których modernizowany ma być odcinek Łomża – Giżycko. Inna odnoga „szprychy” nr 3 to istniejąca linia z Warszawy przez Małkinię do Białegostoku, gdzie linia ta rozgałęzia się na Kuźnicę Białostocką i na Suwałki.
- „Szprycha” nr 4 to istniejące połączenie z Warszawy przez Siedlce i Łuków do Białej Podlaskiej. Nie planuje się tu większych prac.
- „Szprycha” nr 5 to istniejące połączenie z Warszawy do Dęblina, Lublina i Chełma, z odgałęzieniem w Trawnikach za Lublinem na modernizowany odcinek do Zamościa i dalej do Bełżca.
- „Szprycha” nr 6 to budowany odcinek z CPK do Grodziska Mazowieckiego i dalej do Warki, gdzie będzie się opierał o istniejącą linię do Radomia, a dalej o nowo budowaną linię kolejową nr 84 na odc. Radom – Iłża – Kunów, a dalej przez Stalową Wolę i Rzeszów ma się kończyć w Sanoku, przy czym linia kolejowa nr 122 Rzeszów – Sanok ma zostać zbudowana od nowa.
- „Szprycha” nr 7 to linia kolejowa, która w Opocznie ma odgałęziać się od Centralnej Magistrali Kolejowej i nowo budowanymi odcinkami Opoczno – Wąsosz Konecki (linia kolejowa nr 586) oraz Wąsosz Konecki – Kielce (linia kolejowa nr 89) ma wieść dalej istniejącym już odcinkiem z Kielc do Buska Zdroju, a dalej nowo budowaną linią kolejową nr 96 przez Tarnów do Nowego Sącza. W ramach tej samej „szprychy” mają też być wyremontowane odcinki CMK z Białej Błotnej do Krakowa i Katowic.
- „Szprycha” nr 8 to istniejąca linia kolejowa z Grodziska Mazowieckiego przez Koluszki i Częstochowe, a następnie dalej do Opola, Nysy i Kłodzka.
- „Szprycha” nr 9 jest już znana – to nowa linia kolejowa dużych prędkości z Warszawy Zachodniej przez CPK do Łodzi, a dalej po pokonaniu tunelu pod centrum miasta do Sieradza, gdzie rozgałęzia się na odnogę do Wrocławia i dalej do Wałbrzycha oraz na drugą odnogę do Poznania. Linia kolejowa nr 86 Sieradz – Wrocław będzie nowo zbudowaną linią niezależną od istniejącej linii Sieradz – Ostrów Wielkopolski (linia nr 14) i Ostrów Wielkopolski – Wrocław (linia nr 275). Podobnie jest z nowo budowaną linią nr 85 z Sieradza do Poznania, niezależną od istniejącej linii kolejowej nr 272 Ostrów Wielkopolski – Poznań.
- I wreszcie „szprycha” nr 10 to istniejąca linia kolejowa nr 3 Sochaczew – Kutno – Poznań – Zbąszynek i dalej do Berlina przez Kunowice, połączona łącznikiem CPK – Sochaczew.
Patrząc na te „szprychy”, gdyby udało się je zrealizować do 2034 r. zgodnie z planem, wówczas nasz lotniczy CPK byłby w stanie obsługiwać szybkie połączenia kolejowe do Berlina, Wilna i Pragi, przez co w tym zakreślonym trójkącie stać się portem lotniczym obsługującym połączenia do wielu krajów świata. A tym samym, właśnie dzięki tym połączeniom kolejowym byłby w stanie obsłużyć nawet pasażerów lecących do Berlina, którzy z Baranowa dojechaliby szybką koleją do Berlina w 4 godziny, a z własnego Frankfurtu nad Menem muszą jechać 5 godzin pociągiem ICE.