Od stycznia do czerwca 2023 r. spółka przewiozła blisko 31 mln pasażerów. To rekordowy wzrost o ponad 5 mln podróżnych w stosunku do roku poprzedniego. Oznacza to, że z usług PKP Intercity w samym tylko pierwszym półroczu skorzystało niemal tyle pasażerów, co przez cały 2015 r.! Jednocześnie w 2022 r. PKP Intercity odnotowało zysk netto sięgający 52,5 mln zł, czyli o blisko 10 mln zł więcej niż rok wcześniej. Udało się to osiągnąć przy nakładach inwestycyjnych przekraczających 1,4 mld zł. Wyniki PKP Intercity mają istotne znaczenie dla ogólnego, dobrego wyniku finansowego Grupy PKP.
Kolejny rekord przewozowy
Nie słabnie trend rekordów frekwencyjnych w PKP Intercity. Narodowy przewoźnik po raz kolejny może pochwalić się najwyższym wynikiem przewozowym w historii spółki.
W pierwszych sześciu miesiącach 2023 r. do pociągów PKP Intercity wsiadło blisko 31 mln pasażerów. W analogicznym okresie ubiegłego roku liczba ta wyniosła 25,6 mln, natomiast w 2019 r. 22,8 mln. Tegoroczny wynik stanowi prawie 20% wzrostu w stosunku do pierwszej połowy 2022 r.
Ciężka praca całego środowiska kolejowego i dobry klimat dla kolei w Polsce, przekładają się na coraz lepsze wyniki PKP Intercity. Są one najlepszym potwierdzeniem tego, że rząd PiS miał rację stawiając na rozwój kolei. Nasi poprzednicy traktowali transport szynowy jako przeżytek, który przechodzi do historii. Tymczasem za siedem lat polskie tory muszą w pełni otworzyć się na zagraniczną konkurencję. Gdyby nie decyzja o inwestycjach i rozwoju PKP Intercity, nasz narodowy przewoźnik nie miałby szans w tym starciu. A może o to chodziło? Dzięki strategicznemu wsparciu PKP Intercity ma teraz bardzo ambitne plany inwestycyjne. Nowoczesnych, komfortowych i coraz szybszych pociągów będzie na polskich torach przybywać, a to będzie przyciągało kolejnych pasażerów. Wierzę, że polski przewoźnik będzie gotów na stawienie czoła każdej konkurencji z korzyścią dla pasażerów i naszej gospodarki – dodał Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych
W 2023 roku w każdym miesiącu do pociągów PKP Intercity wsiadała rekordowa liczba pasażerów. W maju składami narodowego przewoźnika podróżowało blisko 5,9 mln osób, natomiast w czerwcu aż 6,05 mln. To wzrost o kolejno 640 i 700 tysięcy osób, względem analogicznego okresu poprzedniego roku. Dniem z najwyższą frekwencją był 11 czerwca – do pociągów narodowego przewoźnika wsiało wówczas 250 tys. pasażerów.
Stabilny zysk
Spółka PKP Intercity od 2016 r. notuje zyski. Wyjątkiem był rok wybuchu pandemii Covid-19, w którym z powodu obostrzeń i ograniczeń ruch na kolei zamarł. To przełożyło się na stratę. Jednak nawet po jej odliczeniu łącznie wypracowany zysk spółki od 2016 r. przekracza 570 mln zł netto. Pokazuje to solidną i stabilną pozycję narodowego przewoźnika i dobre perspektywy rozwojowe.
Stabilizacja finansowa spółki jest niezwykle ważna, gdyż przewidujemy, że liczba pasażerów podwoi się do 2030 r. Biorąc pod uwagę, że w strukturze przychodów ze sprzedaży w Grupie PKP przewozy pasażerskie stanowią 36%, wyniki finansowe PKP Intercity istotnie wpływają na wyniki całego holdingu. A w 2022 r. były one bardzo dobre – Grupa PKP zakończyła ubiegły rok z wynikiem netto na poziomie prawie 400 mln zł. Warto zaznaczyć, że docelowo, do końca obecnej dekady, zarówno infrastruktura jak też tabor kolejowy, przejdą prawdziwą rewolucję, co jeszcze bardziej przyczyni się do rozwoju całego sektora – powiedział Andrzej Olszewski, Członek Zarządu PKP S.A.
PKP Intercity jest dziś przykładem, że dla polskiej kolei nie ma szklanych sufitów. Prawie 31 mln pasażerów w sześć miesięcy oraz zysk netto przekraczający 52 mln przy wysokich nakładach na inwestycje, to wyjątkowo dobry wynik i dowód na to, że nasza strategia jest skuteczna. Przeżywamy dziś modę na kolej i korzystamy z tej szansy. Nasze inwestycje w tabor, infrastrukturę postojową czy rozwiązania technologiczne już dziś przekładają się na rekordowe wyniki przewozowe. Na tym z pewnością nie poprzestaniemy i będziemy przełamywać kolejne bariery – dodał Tomasz Gontarz, Wiceprezes Zarządu PKP Intercity S.A.
Inwestycje napędzają kolej
PKP Intercity podsumowało też inwestycje w tabor i infrastrukturę. Od 2016 r. spółka przeznaczyła na ten cel blisko 4,1 mld zł. W samym tylko 2022 r. nakłady sięgnęły 1,4 mld zł. To o ponad 840 mln zł więcej niż w 2021 r., w którym na inwestycje przeznaczono nieco ponad 600 mln zł. W 2022 r. inwestycje taborowe obejmowały zakup lub modernizację 166 wagonów, 21 lokomotyw manewrowych i kursowych oraz 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych.
W ostatnich latach spółka korzystała także ze środków unijnych. W okresie 2014-2020 pozyskała 912,70 mln zł refundacji nakładów, a do końca bieżącego roku uzyskane środki wzrosną o 100 mln zł. Wartość projektów, w których wykorzystywała pieniądze unijne sięgnie 2 mld zł.
Wraz z poprawą kondycji spółki i jej rozwojem rosły nakłady na inwestycje. Jeszcze 2016 r. na zakup i modernizację taboru oraz inwestycje infrastrukturalne planowano wydać 2,5 mld zł do 2020 r. Aktualizacja planów rok później zakładała już podniesienie tej kwoty do 7 mld zł do 2023 r. W 2021 r. ogłoszono strategię inwestycyjną, zakładającą wydatkowanie 19 mld zł do 2030 r., a rok później podniesiono tę kwotę do rekordowych 27 mld zł.
Do tej pory spółka zakontraktowała umowy na 7 mld zł na tabor w ramach nowej strategii. Należą do nich m.in. kontrakty z PESĄ Bydgoszcz (2,91 mld zł brutto), FPS H. Cegielskim (1,83 mld zł brutto) czy NEWAGIEM (ponad 1,4 mld zł brutto).
Miliardowe inwestycje PKP Intercity
W ramach strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 r. narodowy przewoźnik zainwestuje 27 mld zł w nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. W efekcie przewoźnik planuje uruchamiać w 2030 r. około dwa razy więcej pociągów i zaoferować pasażerom wysoki standard podróży. Normą staną się podróże z prędkością 160-250 km/h, co pozwoli skrócić czasy przejazdów. Wyższy komfort i funkcjonalność zapewni nowy design przestrzeni wewnątrz pociągów, nad którego założeniami trwają obecnie prace. Nowe pojazdy będą dostosowane do potrzeb różnych grup podróżnych, np. osób z niepełnosprawnościami czy rodzin z dziećmi.
W 2030 r. cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. Potężne inwestycje w nowoczesne pociągi będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.