Coraz więcej osób stawia ekologię wysoko w hierarchii ważności, co przekłada się również na sposób przemieszczania się na dalsze odległości. Większej ilości pojazdów elektrycznych, musi towarzyszyć wzrost ilości stacji ich ładowania. A jak jest w rzeczywistości? Gdzie i ile zbudowanych jest stacji i jaka jest ich przyszłość w Polsce?
Licznik elektromobilności
Z roku na rok w Polsce pojawia się coraz więcej samochodów elektrycznych zarówno z rodzaju BEV (napędzany wyłącznie energią elektryczną) oraz PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle – czyli najprościej mówiąc samochód hybrydowy). Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych z maja 2023 roku, liczba pojazdów elektrycznych ogółem wynosi 76 683, na co składa się 38 671 z rodzaju BEV i 38 012 PHEV.
Jak z kolei wypada ilość stacji ładowania tych pojazdów? Należy najpierw wyróżnić ich dwa rodzaje – stacja ładowania AC daje możliwość naładowania samochodu elektrycznego prądem zmiennym, co skutkuje mniejszą mocą ładowania. Ich liczba w całej Polsce wynosi 1 967. Stacja DC służy natomiast szybkiemu ładowaniu prądem stałym., a w całym kraju można ich znaleźć 869. Ich wspólny wynik równa się więc 2 836, co w zestawieniu z ilością pojazdów elektrycznych pokazuje, że na jeden punkt ładowania przypada 27 pojazdów elektrycznych.
Mapa stacji ładowania
Zestawiając ze sobą duże miasta w Polsce pod kątem ilości punktów ładowania pojazdów elektrycznych, na pierwszym miejscu należy postawić Warszawę. Najgorzej wypada tu Białystok.
Poniżej ranking dużych miast i ich najbliższych okolic:
- Warszawa – 143
- Gdańsk – 142
- Katowice – 111
- Kraków – 57
- Poznań i Szczecin – 43
- Łódź – 42
- Wrocław – 36
- Bydgoszcz – 30
- Częstochowa – 29
- Lublin – 15
- Białystok – 7
Mapa z dokładną lokalizacją wszystkich stacji ładowania w Polsce dostępna na stronie elektromobilni.pl https://elektromobilni.pl/mapa-stacji-ladowania/
Wizja powstania kolejnych stacji
Do końca 2024 roku ma powstać 40 nowych stacji ładowania na MOP.
województwo | MOP | Nr drogi | Liczba punktów ładowania |
mazowieckie | Budykierz | S8 | 3 |
Przyjmy | S8 | 3 | |
kujawsko-pomorskie | Kałęczynek Wsch. | A1 | 2 |
Kałęczynek Zach. | A1 | 2 | |
Strzelce Płn. | A1 | 2 | |
Strzelce Płd. | A1 | 2 | |
lubuskie | Marwice Wsch. | S3 | 2 |
Marwice Zach. | S3 | 2 | |
łódzkie | Głowno Wsch. | A1 | 2 |
Głowno Zach. | A1 | 2 | |
Skoszewy Wsch. | A1 | 2 | |
Skoszewy Zach. | A1 | 2 | |
Mogiły | A2 | 2 | |
Bolimów | A2 | 2 | |
małopolskie | Bagno | A4 | 2 |
Mokrzyska | A4 | 2 | |
Podłęże | A4 | 2 | |
Zakrzów | A4 | 2 | |
opolskie | Młyński Staw | A4 | 4 |
Rzędziwojowice | A4 | 4 | |
podkarpackie | Bratkowice | A4 | 2 |
Dąbry | A4 | 2 | |
Kaszyce | A4 | 2 | |
Zamiechów | A4 | 2 | |
Jawornik | A4 | 2 | |
Jastrząbka | A4 | 2 | |
Młyniska | A4 | 2 | |
Budy | A4 | 2 | |
podlaskie | Ostrożne | S8 | 2 |
śląskie | Dobieszowice Wsch. | A1 | 2 |
Dobieszowice Zach. | A1 | 2 | |
Knurów Wsch. | A1 | 2 | |
Knurów Zach. | A1 | 2 | |
świętokrzyskie | Występa Zach. | S7 | 2 |
warmińsko-mazurskie | Grabin Wsch. | S7 | 2 |
Grabin Zach. | S7 | 2 | |
wielkopolskie | Sobótka | A2 | 2 |
Cichmiana | A2 | 2 | |
zachodniopomorskie | Kunowo Wsch. | S3 | 2 |
Kunowo Zach. | S3 | 2 |
Do tej pory powstały już stacje na MOP Budykierz i Przyjmy w woj. mazowieckim, MOP Marwice Wschód i Marwice Zachód w woj. lubuskim oraz MOP Głowno Wschód i Głowno Zachód w woj. łódzkim.
Autorka: Klaudia Janucik