Polska elektromobilność. Stacje ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce.

Potrzebne są pilne inwestycje w infrastrukturę ładowania.

Coraz więcej osób stawia ekologię wysoko w hierarchii ważności, co przekłada się również na sposób przemieszczania się na dalsze odległości. Większej ilości pojazdów elektrycznych, musi towarzyszyć wzrost ilości stacji ich ładowania. A jak jest w rzeczywistości? Gdzie i ile zbudowanych jest stacji i jaka jest ich przyszłość w Polsce?

Licznik elektromobilności

Z roku na rok w Polsce pojawia się coraz więcej samochodów elektrycznych zarówno z rodzaju BEV (napędzany wyłącznie energią elektryczną) oraz PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle – czyli najprościej mówiąc samochód hybrydowy). Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych z maja 2023 roku, liczba pojazdów elektrycznych ogółem wynosi 76 683, na co składa się 38 671 z rodzaju BEV i 38 012 PHEV.

Jak z kolei wypada ilość stacji ładowania tych pojazdów? Należy najpierw wyróżnić ich dwa rodzaje – stacja ładowania AC daje możliwość naładowania samochodu elektrycznego prądem zmiennym, co skutkuje mniejszą mocą ładowania. Ich liczba w całej Polsce wynosi 1 967. Stacja DC służy natomiast szybkiemu ładowaniu prądem stałym., a w całym kraju można ich znaleźć 869. Ich wspólny wynik równa się więc 2 836, co w zestawieniu z ilością pojazdów elektrycznych pokazuje, że na jeden punkt ładowania przypada 27 pojazdów elektrycznych.

Mapa stacji ładowania

Zestawiając ze sobą duże miasta w Polsce pod kątem ilości punktów ładowania pojazdów elektrycznych, na pierwszym miejscu należy postawić Warszawę. Najgorzej wypada tu Białystok.

Poniżej ranking dużych miast i ich najbliższych okolic:

  1. Warszawa – 143
  2. Gdańsk – 142
  3. Katowice – 111
  4. Kraków – 57
  5. Poznań i Szczecin – 43
  6. Łódź – 42
  7. Wrocław – 36
  8. Bydgoszcz – 30
  9. Częstochowa – 29
  10. Lublin – 15
  11. Białystok – 7

Mapa z dokładną lokalizacją wszystkich stacji ładowania w Polsce dostępna na stronie elektromobilni.pl https://elektromobilni.pl/mapa-stacji-ladowania/

Wizja powstania kolejnych stacji

Do końca 2024 roku ma powstać 40 nowych stacji ładowania na MOP.

województwo MOP Nr drogi Liczba punktów ładowania
mazowieckie Budykierz S8 3
Przyjmy S8 3
kujawsko-pomorskie Kałęczynek Wsch. A1 2
Kałęczynek Zach. A1 2
Strzelce Płn. A1 2
Strzelce Płd. A1 2
lubuskie Marwice Wsch. S3 2
Marwice Zach. S3 2
łódzkie Głowno Wsch. A1 2
Głowno Zach. A1 2
Skoszewy Wsch. A1 2
Skoszewy Zach. A1 2
Mogiły A2 2
Bolimów A2 2
małopolskie Bagno A4 2
Mokrzyska A4 2
Podłęże A4 2
Zakrzów A4 2
opolskie Młyński Staw A4 4
Rzędziwojowice A4 4
podkarpackie Bratkowice A4 2
Dąbry A4 2
Kaszyce A4 2
Zamiechów A4 2
Jawornik A4 2
Jastrząbka A4 2
Młyniska A4 2
Budy A4 2
podlaskie Ostrożne S8 2
śląskie Dobieszowice Wsch. A1 2
Dobieszowice Zach. A1 2
Knurów Wsch. A1 2
Knurów Zach. A1 2
świętokrzyskie Występa Zach. S7 2
warmińsko-mazurskie Grabin Wsch. S7 2
Grabin Zach. S7 2
wielkopolskie Sobótka A2 2
Cichmiana A2 2
zachodniopomorskie Kunowo Wsch. S3 2
Kunowo Zach. S3 2

 

Do tej pory powstały już stacje na MOP Budykierz i Przyjmy w woj. mazowieckim, MOP Marwice Wschód i Marwice Zachód w woj. lubuskim oraz MOP Głowno Wschód i Głowno Zachód w woj. łódzkim.

Autorka: Klaudia Janucik