Stawienie czoła największym wyzwaniom naszych czasów – ochronie środowiska i klimatu, prawom człowieka, sprawiedliwym wynagrodzeniom – wymaga silnego zaangażowania. Jako tradycyjna firma rodzinna, Tchibo wierzy, że branie odpowiedzialności za te obszary i podejmowanie konkretnych działań to właściwe i jedyne słuszne podejście.
– W Tchibo jesteśmy świadomi dużej odpowiedzialności, jaka na nas spoczywa za świat, w którym żyjemy oraz za ludzi, z którymi współpracujemy. Dlatego zrównoważony rozwój odgrywa w naszej działalności kluczową rolę. Naszym celem jest sprawienie, by Tchibo stało się w 100% zrównoważoną firmą. Osiągnęliśmy już wiele, jednak mamy świadomość tego, że przed nami kolejne wyzwania, nad którymi pracujemy każdego dnia – mówi Gabriela Rutkowska-Bar, menedżerka ds. komunikacji korporacyjnej i odpowiedzialności biznesu Tchibo Warszawa.
Zrównoważony rozwój oznacza dla Tchibo uczciwość wobec ludzi i natury. Ochrona klimatu i praw człowieka dotyczy wszystkich obszarów i etapów działalności firmy. Jest zatem w takim samym stopniu ważna w zakresie rolnictwa i metod produkcji, jak i transportu towarów, wpływu emisji dwutlenku węgla wytwarzanego przez biura, magazyny, sklepy i palarnie kawy, a także drogi, jaką przebywają nasze produkty po trafieniu do rąk konsumenta, a więc całego ich cyklu życia.
Wspólnie dla planety
Nawet w pojedynkę można wypracować wiele w zakresie ochrony planety i ludzi, jednak w dłuższej perspektywie najbardziej skuteczna jest współpraca wszystkich zainteresowanych stron. Z tego powodu marka wspiera między innymi projekty badawczo-rozwojowe poświęcone zrównoważonej uprawie kawy. Uczestniczy także w programach Biodiversity in Good Company i Textile Exchange, w ramach którychwspólnie z innymi przedsiębiorstwami walczy o bioróżnorodność. Razem z WWF i innymi firmami szuka rozwiązań dla szczególnie zagrożonych projektów ochrony wód. Bierze udział w inicjatywie Zero Discharge of Hazardous Chemicals (ZDHC) i współpracuje z wieloma partnerami na całym świecie, by opracować rozwiązania mające na celu wyeliminowanie niebezpiecznych substancji chemicznych w procesie produkcji ubrań i akcesoriów tekstylnych i skórzanych.
Marka podpisała też kartę ONZ dotyczącą działań na rzecz klimatu w branży mody, aby zmniejszyć emisje w fabrykach tekstylnych.
Prawa człowieka – partnerstwo i niezawodność
Bycie niezawodnym partnerem na rzecz ochrony praw człowieka to podstawa polityki społeczno-etycznej marki. Tchibo Polska jest jednym z dwóch niekwestionowanych liderów w kategorii ilości sprzedanej kawy z oznaczeniem Fairtrade w Polsce. Fairtrade to system certyfikacji Sprawiedliwego Handlu, zmieniającego sytuację producentów rolnych w krajach Ameryki Łacińskiej i Karaibów, Afryki, Azji Południowo-Wschodniej i Oceanii.
Na wsparcie Tchibo może liczyć także 43 300 plantatorów kawy w 9 krajach, dzięki programowi Tchibo Joint Forces!, który od 2009 roku wdrożył 20 różnych projektów pomagających farmerom przejść na bardziej zrównoważone metody uprawy i poprawiających ich warunki życiowe.
Marka została również inicjatorem powstania programu WE*, edukującego pracowników o ochronie ich praw w fabrykach w Bangladeszu, Kambodży, Chinach, Indiach, Birmie, Pakistanie, Turcji i Wietnamie. Zakłady te produkują odzież i tekstylia, a także biżuterię, elektronikę, meble, naczynia kuchenne oraz wyroby skórzane dla Tchibo i innych międzynarodowych klientów. Do tej pory wzięło w nim udział aż 432 producentów z 8 krajów. Firma jest też jednym z sygnatariuszy porozumienia Accord on Fire and Building Safety w Bangladeszu – zobowiązania podjętego przez najróżniejszych uczestników łańcucha wartości branży modowej na rzecz bezpieczeństwa przeciwpożarowego i budowlanego jej pracowników.
Rzetelne partnerstwo jest wpisane w DNA marki. Firma nawet w kryzysowych momentach, jak pandemia Covid, wypełniała zobowiązania wobec wszystkich dostawców, kupując ich towary, a także przeciwdziałając zwolnieniom i promując bezpieczne warunki pracy w zakładach produkcyjnych.
Zielona energia i transport
Zgodnie z założoną polityką zrównoważonego rozwoju, Tchibo stale ogranicza emisję CO2 na każdym etapie swojej działalności. Od 2021 roku palarnia kawy w Markach w 100% korzysta z certyfikowanej zielonej energii. W tym czasie zwiększono także częstotliwość transportu towarów pociągiem i tym samym zmniejszono udział transportu samochodowego w całym łańcuchu logistycznym. W przeliczeniu na ciężarówki to o 7 000 mniej pojazdów. Dzięki temu udało się oszczędzić około 1 000 ton emisji CO2 w skali roku dla całej Grupy Tchibo!
Walka z plastikiem, zrównoważone tekstylia i zero waste
Tchibo dąży do zamknięcia cyklu dla tekstyliów i produkcji nowych materiałów ze starych. Wizja ta wymaga wielu innowacji w zakresie produkcji, sortowania i recyklingu odzieży oraz współpracy pomiędzy różnymi interesariuszami w całym łańcuchu wartości i cyklu życia produktu. Marka do produkcji swoich artykułów wykorzystuje między innymi ECONYL® – włókno powstałe z nylonowych odpadów, takich jak sieci rybackie, skrawki materiałów czy ścinki dywanów i wykładzin. W 2019 roku nadano drugie życie aż pięciu tonom sieci rybackich. W 2021 roku, w walce z odpadami marka wykorzystała także 134 miliony plastikowych butelek do produkcji swojej odzieży, oszczędzając tym samym ekwiwalent 5 500 ton CO2.
W 2022 roku Tchibo wprowadziło także produkcję tekstyliów z recyklingowanej bawełny. Tam, gdzie to możliwe, wykorzystuje naturalne włókna pochodzące z odzysku z pozostałości produkcyjnych. Pozwala to oszczędzić wodę, pestycydy, nawozy i energię, używane do ich tworzenia, a także zmniejsza negatywny wpływ na regiony, gdzie są wytwarzane.
Produkty z tkanin z recyklingu można znaleźć niemal w każdej kolekcji.
Tchibo od lat stara się znajdować praktyczne i prośrodowiskowe rozwiązania. Już w 1949, a więc w roku swojego założenia, marka działała w duchu zero waste. Prowadziła sprzedaż wysyłkową kawy i żeby zabezpieczyć wysyłane produkty, owijała je w przydatne w domu ściereczki do naczyń lub puszki. Tak też powstał pomysł rozszerzenia asortymentu marki Tchibo o ofertę niespożywczą.
Aby pozyskać zrównoważone produkty, Tchibo dba o odpowiednią certyfikację. 88% produktów tekstylnych marki pochodzi z zakładów produkujących na mokro (wet-production) certyfikowanych w ramach programu Detox**, powstałego z inicjatywy Greenpeace. Dodatkowo, 98% bawełnianych tekstyliów z oferty marki pochodzi z bardziej zrównoważonych źródeł, co gwarantują widoczne na opakowaniach odznaczenia takie jak Organic Cotton Standard, Global Organic Textile Standard, Cotton Made In Africa.