Polacy deklarują bojkot sieci handlowych, które dalej prowadzą swój handel w Rosji – tak wynika z najnowszego badania Research Partner na Panelu Badawczym ARIADNA. Siła społecznego sprzeciwu ma znaczenie.
Aż 65 proc. respondentów deklaruje, że nie będzie kupować produktów w takich sieciach handlowych. „Zdecydowanie tak” odpowiedziało 36 prov. badanych, a kolejne 29 proc. „raczej tak”. Tylko 16 proc. stwierdziło, że dalej będzie robić zakupy w tych sklepach, a 19 proc. ankietowanych nie wyrobiło sobie dotąd zdania na ten temat.
Wyniki badania pokazują, że najbardziej radykalnie do tej kwestii podchodzą respondenci powyżej 55 roku życia – aż 44 proc. z nich nie zamierza dokonywać zakupów we wspomnianych sklepach. Wśród ankietowanych poniżej 34 roku życia wskaźnik ten nie przekracza 30 proc.
Badanie zostało przeprowadzone przez Research Partner na Panelu Badawczym ARIADNA w dniach 25-28.03.2022, na ogólnopolskiej próbie 1056 osób w wieku 18+, dobranej według reprezentacji w populacji Polaków dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania.
Na liście Yale Institute z USA firm pozostających w Rosji bez żadnych “ale” są Auchan i Leroy Merlin, które w Polsce mają swoje liczne markety. Właśnie te markety są w Polsce oprotestowywane przez grupy społeczne.
Jak podali analitycy Banku PKO BP, bojkot sieci handlowych, które nie wycofały się z Rosji, to więcej niż tylko hasła w mediach społecznościowych. Dane o płatnościach kartami banku pokazują, że sieci, które pozostały aktywne w Rosji, mają niższą dynamikę obrotów niż konkurencja.