Lekarze wystawili już ponad 275 mln e-recept – do tej nowej formy wykupywania leków Polacy przekonali się bardzo szybko, przede wszystkim za sprawą pandemii, gdy przez wiele tygodni byli pozbawieni bezpośredniego dostępu do lekarzy. Apteki Gemini idą o krok dalej i korzystają ze specjalnej aplikacji, dzięki której zakup leków stanie się jeszcze bardziej bezpieczny i wygodny.
Pandemia koronawirusa doprowadziła do prawdziwej rewolucji cyfrowej w kontaktach lekarzy i farmaceutów z pacjentami. Według danych Ministerstwa Zdrowia lekarze wystawili już e-recepty dla 25 milionów pacjentów, a w maju br.udział e-recepty wzrósł do 95 procent.
Z badania „Świadomość i postrzeganie Internetowego Konta Pacjenta”, zrealizowanego w kwietniu br. przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Centrum e-Zdrowia, wynika, że o e-recepcie słyszało 93 proc. Polaków, a 40 proc. postrzega ją jako duże ułatwienie. Niemal 100 proc. nie miało żadnych trudności z jej realizacją, a 84 proc. badanych ocenia ją pozytywnie. Polacy doceniają głównie fakt, że dzięki niej mogą uniknąć osobistej wizyty w przychodni (48 proc.) i nie muszą przepisywać u lekarza recepty w formie papierowej (42 proc.).
Przed nami kolejna odsłona rewolucji cyfrowej w ochronie zdrowia. Po wprowadzeniu e-recepty, e-skierowań i zdalnych porad lekarskich powinny rozwijać się kolejne e-usługi, które ułatwią nam życie. Tym bardziej, że z powodu pandemii coraz więcej Polaków, także tych starszych, przekonuje się do internetu i zaczyna wykorzystywać jego możliwości, np. w telemedycynie i zapisach na wizyty.
Przykład nowej e-usługi? Apteki Gemini dysponują specjalną aplikacją receptagemini.pl, która już wkrótce powinna być dostępna dla wszystkich pacjentów. Co umożliwia nowe e-rozwiązanie? Każdy pacjent przy użyciu aplikacji, skanując kod kreskowy recepty lub wpisując PESEL oraz 4-cyfrowy kod, otrzymuje informację, w których aptekach zlokalizowanych najbliżej miejsca wyszukiwania dostępne są przepisane leki.Można je zarezerwować i odebrać w dogodnym momencie – osobiście lub za pośrednictwem wskazanej osoby.
Jest to rozwiązanie, które pozwala uniknąć sytuacji, gdy podczas realizacji recepty w aptece nie wszystkie leki są dostępne na miejscu i trzeba po nie ponownie przyjść. Aplikacja receptagemini.pl wyeliminuje ten dyskomfort – aptekę odwiedzimy tylko jeden raz, co jest dodatkowo ważne w czasie pandemii koronawirusa, ponieważ zmniejsza się w ten sposób ryzyko zarażenia.Możliwość korzystania z aplikacji ogranicza wizyty w miejscach publicznych, takich jak apteki, do niezbędnego minimum. Jest to szczególnie istotne dla osób starszych i chorych przewlekle, które znajdują się w grupie podwyższonego ryzyka.
Korzystanie z aplikacji jest także w pełni bezpieczne. Twórcy aplikacji zapewniają, że użytkownik aplikacji ma pełną kontrolę nad swoimi danymi. Użytkownicy sami decydują o tym, jakie informacje udostępniają w aplikacji. Aplikacja korzysta z szyfrowanych połączeń, a dane są przechowywane na serwerach wyłącznie certyfikowanych dostawców.
W przypadku aplikacji Gemini nie ma też możliwości, aby znalazły się w niej jakiekolwiek informacje wrażliwe pacjentów, dotyczące np. prywatności czy stanu zdrowia. Ta aplikacja otrzymuje od uprawnionej apteki wyłącznie dane dotyczące przepisanych produktów medycznych. Żadne inne informacje nie są jej przekazywane. Jak podkreślają eksperci nad bezpieczeństwem systemu informatycznego P1, w którym są przechowywane dane medyczne Polaków i informacje o wystawionych e-receptach, czuwa Ministerstwo Zdrowia.
Nie ulega wątpliwości, iż e-cyfrowa rewolucja w służbie zdrowia musi nabierać tempa dla dobra wszystkich pacjentów. Najpełniej ukazuje to obecna sytuacja spowodowana pandemią.
Anna Nogala