Z okazji zbliżającego się Dnia Kobiet Mastercard zaprezentował nową edycję rankingu dotyczącego przedsiębiorczości kobiet – Mastercard Index of Women Entrepreneurs (MIWE). Polska znalazła się wśród 10 krajów, w których warunki do prowadzenia biznesu przez kobiety są najlepsze. Raport pokazuje też, że Polki kierują 28% firm w kraju, co daje Polsce dobrą, 15. pozycję na świecie i 5. w Europie (po Rosji, Portugalii, Hiszpanii i Węgrzech).
Przedmiotem badania Mastercard jest przedsiębiorczość kobiet mierzona w 58 krajach, dzięki czemu ranking obejmuje swoim zasięgiem 80% aktywnych zawodowo kobiet na całym świecie. Ostateczna wartość indeksu jest średnią ważoną trzech elementów. Pierwszy z nich to udział kobiet w rynku pracy, w tym ich odsetek na stanowiskach menedżerskich i specjalistycznych, czy też aktywność zawodowa kobiet. Drugą składową stanowi dostęp kobiet do zasobów wiedzy i środków finansowych. Trzecim elementem Mastercard Index of Women Entrepreneurs są przyjazne warunki do prowadzenia działalności gospodarczej – ogólnie, w tym przez kobiety.
Kraje najprzyjaźniejsze przedsiębiorczyniom
Z rankingu Mastercard Index of Women Entrepreneurs wynika, że choć aktywność przedsiębiorczych kobiet globalnie rośnie, to jednak wciąż istnieją znaczne nierówności, które są powszechnym czynnikiem hamującym rozwój ich potencjału.
Kobiety prowadzące własną działalność radzą sobie lepiej w rozwiniętych gospodarkach. Spośród 20 wiodących w rankingu krajów 80% stanowią te o wysokich dochodach, które sprzyjają rozwojowi przedsiębiorczości. Wyniki potwierdziły, że na rynkach otwartych i dynamicznych, które oferują wysoki poziom wsparcia w prowadzeniu działalności gospodarczej, w tym dla firm z sektora MŚP, procentowy udział biznesów prowadzonych przez kobiety jest wyższy. Mogą one czerpać z wielu rozwiązań pomocowych, w tym dostępu do kapitału, usług finansowych, a także programów akademickich.
Polska na 10. miejscu
Polska zajęła w rankingu Mastercard Index of Women Entrepreneurs 10. pozycję na 58 badanych krajów. Pomimo spadku o jedną pozycję w porównaniu do roku ubiegłego, wynik ten plasuje Polskę w czołówce krajów oferujących najlepsze warunki do prowadzenia własnego biznesu. Na podium znalazły się w tym roku USA (nowy lider), Nowa Zelandia i Kanada. Ranking zamykają natomiast kraje Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu, a także Indie i Bangladesz. Największy awans w stosunku do poprzedniego rankingu zanotowała Francja (+6,8 pkt.), natomiast największy spadek Szwecja (-7,3 pkt.).
Polki przedsiębiorcze
Kraje oferujące najlepsze warunki do prowadzenia własnej działalności przez kobiety (wskaźnik Mastercard Index of Women Entrepreneurs):
- Stany Zjednoczone – 70,3
- Nowa Zelandia – 70,2
- Kanada – 69,0
- Izrael – 68,4
- Irlandia – 67,7
- Tajwan – 66,2
- Szwajcaria -65,8
- Singapur – 65,6
- Wielka Brytania – 65,6
- Polska – 65,1
Kobiety prowadzą własne firmy również z konieczności
Indeks sugeruje również, że aktywność przedsiębiorczyń niekoniecznie idzie w parze z bogactwem i rozwojem gospodarczym kraju. Pod względem wskaźnika firm prowadzonych przez kobiety w rankingu prowadzi Uganda (38,2%), przed Ghaną (37,9%) i Botswaną (36,0%). Uważa się, że kobiety stają się tam przedsiębiorcami z konieczności. Muszą zdobyć środki na utrzymanie, mimo braku kapitału i dostępu do usług ułatwiających prowadzenie biznesu.
Kraje z największym udziałem procentowym firm prowadzonych przez kobiety:
- Uganda – 38,2%
- Ghana – 37,9%
- Botswana – 36,0%
- Stany Zjednoczone – 35,1%
- Nowa Zelandia – 31,8%
„Firmy zarządzane przez kobiety to silny katalizator wzrostu gospodarczego, poprawiający jakość życia dla wszystkich. Nasze badanie rzuca światło na nierówności i wykluczenie, które wciąż uniemożliwiają kobietom realizację ich potencjału. Nadszedł czas, aby rządy i organizacje zjednoczyły się, aby wspierać kobiety w rozwoju ich firm poprzez wyeliminowanie uprzedzeń związanych z płcią i zapewnienie im większego dostępu do edukacji i nowoczesnych usług finansowych” – powiedziała Ann Cairns, wiceprezes Mastercard.
Mastercard angażuje się w wyrównywanie szans kobiet w biznesie, w tym wspiera przedsiębiorczynie. Dotyczy to nie tylko programów akceleracyjnych, takich jak Start Path Global, ale też pomoc dla kobiet prowadzących biznesy na rynkach rozwijających się, która obejmuje dostęp do mikrokredytów i nowych, cyfrowych rynków, a także do szkoleń w zakresie umiejętności finansowych oraz do niezbędnych narzędzi i usług.