5 czerwca obchodzimy Światowy Dzień Środowiska. Jak co roku, z tej okazji rusza kampania Zielona Wstążka #DlaPlanety organizowana przez Centrum UNEP/GRID-Warszawa. Santander Bank Polska już po raz trzeci jest partnerem strategicznym akcji, która w tym roku rozpoczyna dekadę działań na rzecz odtwarzania ekosystemów na Ziemi.
Światowy Dzień Środowiska jest wyjątkowym dniem w roku, kiedy szczególnie powinniśmy zwrócić uwagę na stan zdrowia naszej planety i wyzwania, przed którymi stajemy w obliczu pogarszającego się stanu środowiska. Od wielu lat celebracja tego dnia, odbywa się wokół innego zagadnienia istotnego dla dobrostanu naszego środowiska. Do tej pory były to m.in. jakość wody, pustynnienie, ochrona klimatu, tworzenie zielonych miast czy przyjazne dla ludzi i środowiska wzorce rozwoju. Obchody święta koordynowane są przez Program ONZ ds. Środowiska (UNEP). W tym roku tematem przewodnim jest ochrona ekosystemów. Jest to szczególnie istotne zagadnienie, ponieważ 75% środowiska lądowego i około 66% środowiska morskiego zostało już znacząco przekształcone przez człowieka. Konsekwencje tych zmian wpływają na każdego z nas.
– Edukacja w obszarze ochrony środowiska i klimatu jest bardzo istotna – wiedza w tym obszarze wciąż nie jest powszechna i my, jako jeden z największych banków w Polsce, czujemy się odpowiedzialni za to aby ten stan zmienić. Dlatego bardzo ważne jest dla nas, aby angażować się w akcje wspierające te wartości. Edukujemy zarówno naszych pracowników jak i klientów, cały czas poszerzając grono osób, które są świadome jak ważnym tematem jest ochrona ekosystemów i walka ze zmianami klimatycznymi. Zarówno ochrona środowiska jak i przeciwdziałanie zmianom klimatu są dla nas bardzo ważne – to część naszej strategii Odpowiedzialnej Bankowości – mówi Katarzyna Teter, menedżer ds. CSR z Santander Bank Polska, i dodaje – Mamy świadomość, że ważna jest nie tylko edukacja, ale realne działanie, poprzez które nasza organizacja może mieć pozytywny wpływ na ekosystemy i dlatego już w 2016 r. wprowadziliśmy pakiet polityk społeczno-środowiskowych, które zawierają min. zapisy dotyczące ochrony bioróżnorodności, Każde finansowanie, które wiąże się z branżami mającymi negatywny wpływ na środowisko podlega weryfikacji czy jest zgodne z jej zapisami.
Bank przyłącza się również do programu Re:Generacja, zainicjowanego przez Centrum UNEP/GRID-Warszawa, który jest odpowiedzią na ogłoszoną przez Organizację Narodów Zjednoczonych na lata 2021-2030 Dekadę Odtwarzania Ekosystemów . W ramach akcji Santander Bank Polska do końca 2021 r. wspiera odtwarzanie ekosystemów w kompleksie górskich hal w Paśmie Czantorii, na zboczach Małej Czantorii (866 m n.p.m.) oraz Wielkiej Czantorii (995 m n.p.m.). Należą do niego oddzielone od siebie lasem bukowym trzy duże polany oraz jedna mała enklawa ( o łącznej powierzchni 16,35 ha).
W trakcie akcji Santander Bank Polska, wspólnie z inicjatorami będzie między innymi zachęcał aby dołączyć do społeczności #ReGeneracja (#GENERATIONRESTORATION), czyli grupy ludzi, którzy chcą wziąć los planety w swoje ręce i przyczynić się do odtwarzania ekosystemów. Zainteresowane osoby mogą na przykład włączyć się w akcję szukając we własnej okolicy ekosystemu wymagającego interwencji i zgłaszając go we współpracy z lokalnymi organizacjami do bazy Centrum UNEP/GRID-Warszawa. Organizacja zajmie się pozyskaniem finansowania dla inicjatywy rewitalizacji lub ochrony wskazanej przestrzeni.
– Najbliższe dziesięć lat będzie wielkim wyzwaniem dla ludzkości, by uzdrowić i uratować cenne ekosystemy oraz przywrócić harmonijne relacje między ludźmi, a przyrodą. A mówimy o możliwościach realnego wpływu. Jeśli od dziś́ do 2030 roku uda się̨ odbudować 350 milionów hektarów zniszczonych ekosystemów wodnych i lądowych, możemy liczyć́ na powrót do obiegu usług ekosystemów wycenianych na 9 bilionów dolarów. Przywrócenie ekosystemów może przyczynić się do usunięcia z atmosfery od 13 do 26 gigaton gazów cieplarnianych – tłumaczy Maria Andrzejewska, Dyrektor Generalna Centrum UNEP/GRID-Warszawa.
Czy wiesz, gdzie spędzisz wakacje 2030?
Chcąc zaskoczyć i skłonić odbiorców do refleksji, jednym z elementów akcji Re:Generacja jest kampania, która w interesujący sposób wykorzystuje nawiązanie do ofert biur podróży. Atrakcyjne destynacje last minute mają w niej jednak inne znaczenie. Na pierwszy rzut oka mogą się wydawać kolejną reklamą oferty wyjazdu wakacyjnego. Dopiero po chwili, okazuje się, że zamiast pięknego otoczenia, ukazane zostają umierające ekosystemy. Oprócz zatrważających widoków, na plakatach znajdziemy zaproszenie na portal www.Re.Generacja.org. To dedykowana strona programu, na której użytkownicy będą mogli skorzystać m.in. z wirtualnego spaceru po ekosystemach i spróbować swoich sił w escape roomie „Misja EKOSYSTEMY”.
W ramach kampanii, na stronie akcji re.generacja.org jest dostępny test, w którym wystarczy odpowiedzieć na kilka pytań, by dowiedzieć się, gdzie najlepiej spędzić wakacje 2030. Wyniki testu mogą zaskoczyć wielu uczestników