Dla równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym

Jak pokazują wyniki najnowszego badania potencjału rynku benefitów pracowniczych przeprowadzonego przez Kantar Millward Brown na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services, już ponad połowa firm wspiera swoich pracowników w osiąganiu równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym.

W obecnych realiach – rynek pracownika – wynagrodzenie przestaje być jedynym i kluczowym czynnikiem warunkującym wybór danej firmy. Coraz częściej na decyzję pracowników wpływ mają również dodatkowe świadczenia, które oferują pracodawcy. Wśród nich ważne miejsce zajmują te związane z dobrostanem, czyli odpowiadające za indywidualne odczuwanie szczęścia i satysfakcjiz życia. Oferuje je już ponad 50% przedsiębiorstw, w tym aż 72% największych firm, zatrudniających ponad 250 osób oraz 59% średnich, angażujących od 50 do 250 pracowników.

Pracodawcy zdają sobie sprawę, że życie to nie tylko praca, dlatego w firmach takie pojęcia jak work-life-balance czy well-being zyskują na znaczeniu, zarówno wśród pracodawców, jak i ich pracowników. Pracodawcy proponują więc dofinansowanie kultury, czyli takie świadczenia, które umożliwiają uczestnictwo w konkretnych wydarzeniach kulturalnych lub upoważniają do kupna ze zniżką biletunp. do kina teatru lub na koncert (35%). Kluczem do dobrego samopoczucia zatrudnionych jest również utrzymywanie dobrej kondycji fizycznej. Dlatego 31% firm, które chcą dbać o stan ducha
i kondycję fizyczną pracowników proponuje im dofinansowanie sportu lub rekreacji. Ponadto 11% przedsiębiorców dofinansowuje pracownikom posiłki, w formie kart żywieniowych, takich jak Karta Lunch Pass Sodexo. Co więcej świadomi tego jak istotne jest właściwe odżywianie, pracodawcy systematycznie zwiększają kwoty przeznaczane na ten cel. W 2015 roku, na miesięczne dofinansowanie posiłku jednego pracownika firmy przeznaczały średnio 99 zł, a w 2016 roku już
114 zł.

Firmy coraz chętniej sięgają także po szersze programy profilaktyki zdrowotnej. Edukują swoich pracowników w zakresie dbania o stan zdrowia, utrzymywania dobrej kondycji czy stosowania właściwej diety. Ponadto promują dobre nawyki i zmiany postaw jak np. rzucenie palenia.

Pracodawcy wiedzą, że firma będzie osiągać lepsze wyniki, jeśli jej pracownicy będą zdrowii zadowoleni. Dlatego wdrażają programy, których celem jest poprawa jakości życia zatrudnionych. Nie chodzi tu jedynie o badania profilaktyczne, karnety sportowe, ale przede wszystkim o edukację prozdrowotną oraz dofinansowanie posiłków. Takie działania wpływają na zmniejszenie absencji, zwiększenie efektywności, ale także kreowanie  pozytywnego wizerunku pracodawcy  –  powiedziała Magdalena Słomczewska-Klimiuk, Kierownik Marketingu, Sodexo Benefits and Rewards Services.

Troska o dobre samopoczucie w miejscu pracy przynosi pracodawcy szereg korzyści. Ich pracownicy dobrze czują się w firmie, mniej chorują i są bardziej zaangażowani w realizację swoich zadań, a co szczególnie istotne, lepiej funkcjonują, także w poza miejscem pracy.