Znamy zwycięzców Chivas Regal The Venture

Ponad 100 firm, które chcą zmieniać świat na lepsze zgłosiło się do udziału w pierwszej polskiej edycji globalnego programu Chivas Regal – The Venture. Projekt powstał z myślą o wspieraniu młodych przedsiębiorców oraz startupów, które chcą osiągnąć sukces finansowy, jednocześnie rozwiązując problemy społeczne.

15 stycznia 2016 r., podczas gali wieńczącej polski etap tegorocznej edycji The Venture, jury konkursowe w składzie Michał Żebrowski (aktor, przedsiębiorca), Marian Owerko (Bakalland Polska), Agnieszka Oleszczuk – Widawska (przedstawicielka środowiska start-upów) oraz Philip Ainsworth (Wyborowa Pernod Ricard) wspólnie wybrało zwycięzcę. Pierwsze miejsce i zaproszenie do udziału w globalnym finale przypadło Migam, firmie założonej przez Tomasza Gniewka i Przemka Kuśmierka.

Misją Migam jest likwidacja bariery komunikacyjnej między osobami słyszącymi i niesłyszącymi oraz ułatwienie osobom niesłyszącym dostępu do wszystkich dóbr i usług, z których korzystają osoby słyszące. W tych celach powstał Tłumacz Migam – usługa połączeń video z tłumaczami języka migowego.  Umożliwia ona osobom niesłyszącym korzystanie z usług tłumacza w dowolnym miejscu i czasie.

Na świecie żyją 72 mln ludzi, którzy z powodu wad, uszkodzeń lub braku słuchu, porozumiewają się w językach migowych. Języki te są zupełnie inne gramatycznie i składniowo od języków mówionych, czy pisanych. Z tego powodu porozumiewanie się metodą pisemną nie jest tak łatwe i oczywiste, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Osoby głuche mają przez to ograniczony dostęp do informacji,  edukacji czy kultury. Mają też poczucie ograniczonej samodzielności.

Ze względu na ograniczoną liczbę tłumaczy na świecie (15 tys. na 72 mln głuchych), Migam tworzy obecnie automatyczny tłumacz języka migowego. Rozwiązanie to będzie mogło w przyszłości połączyć się z obecną usługą, dzięki czemu proste sytuacje będą tłumaczone przez automat, zaś bardziej skomplikowane – przez ludzkiego tłumacza.

Na podium znaleźli się również firmy Emerald oraz Jillion.

Emerald to elektroniczne urządzenie, które mierzy wszystkie niezbędne parametry powietrza, a co najważniejsze poziom szkodliwych substancji biochemicznych – prowadzących do powstawania m.in.: alergii, astmy, chorób zapalnych czy skórnych w zamkniętych przestrzeniach. Urządzenie połączone jest z aplikacją mobilną, która pokazuje wszystkie parametry mikroklimatu w czasie rzeczywistym. Oprogramowanie informuje o przekroczeniu norm, podając związane z tym zagrożenia oraz gotowe rozwiązania by można było ich uniknąć.

Jillion to platforma do finansowania społecznościowego, w której można wystawiać na sprzedaż nie tylko produkty, ale i usługi. Większość dochodu przekazywana jest na jasno określony cel – np. remont szkoły lub sfinansowanie konkretnego zabiegu medycznego. Na aukcje wystawiać można np. domowe przetwory czy lekcję angielskiego.

Jesteśmy pozytywnie zaskoczeni tym, jak ciepło została przyjęta idea konkursu w Polsce. Otrzymaliśmy ponad 100 zgłoszeń – pokazuje to jak wiele oryginalnych pomysłów posiadają młodzi, polscy przedsiębiorcy i jak istotny jest dla nich wymiar społecznej odpowiedzialności biznesu, ale też na jak wiele różnych sposobów biznes może zmieniać świat na lepsze. Zgłoszenia były bardzo różnorodne – związane z ochroną zdrowia, pomagające osobom niepełnosprawnym, promujące ekologię czy edukację – podsumowuje Philip Ainsowrth, organizator konkursu.

Pamiętam czasy, kiedy zakładałem własny biznes –  nie było wtedy zbyt wielu możliwości uzyskania wsparcia finansowego czy merytorycznego. Kiedy po dwóch latach od rozpoczęcia działalności fabryka mojej firmy została okradziona, z partnerami musieliśmy zaczynać praktycznie od zera. To niezwykle pozytywne dla młodych przedsiębiorców, że teraz jest tyle inwestycji w młody biznes, istnieją nowe możliwości komunikacji, a ja również mogę przyczynić się do wspierania takich firm. – Powiedział Marian Owerko, członek polskiego jury The Venture, właściciel firm Bakalland i Delecta.

Każdy członek polskiego jury The Venture oceniał projekty z innej perspektywy, skupiając się na różnych parametrach, jak możliwości rynkowe, oryginalność, czy możliwy do udowodnienia pozytywny wpływ na społeczeństwo. Solidny model biznesowy i dobra strategia organizacyjna, a także potencjał finansowy i stabilność umożliwiająca generowania przychodów, były głównymi wyznacznikami, którymi kierowało się jury, wybierając finalistów pierwszej polskiej edycji The Venture. Ważne były również umiejętności, specjalistyczna wiedza i zaangażowanie kierownictwa, udowadniane podczas kilkuminutowego pitchingu przed jury.

Laureaci polskiego etapu konkursu otrzymują wsparcie finansowe dla swojego biznesu z puli 80 tys. zł. Zwycięzca wyjedzie także na szkolenie biznesowe z udziałem lokalnych zwycięzców z 30 krajów uczestniczących w programie oraz przedstawicieli biznesu z całego świata do Wielkiej Brytanii. W maju rozpoczyna się także dodatkowe głosowanie na polskiego finalistę online, który dzięki głosom publiczności może zdobyć dodatkowe 250 tys. dolarów. Finał całego konkursu odbędzie się w Nowym Jorku, gdzie wybrane firmy zaprezentują swoje pomysły jurorom globalnego finału oraz widowni na całym świecie i gdzie do zdobycia jest łącznie milion dolarów na wsparcie szlachetnego biznesu. Szczegóły dotyczące kolejnych etapów the Venture znajdują się na stronie www.theventure.com.

Pozostałe firmy, które prezentowały się na scenie przed jury podczas finału 15 stycznia 2016 w Warszawie:

Alergis (Rybnik) – aplikacja do szczegółowego oznaczania produktów spożywczych w restauracjach, których składniki mogą być zagrożeniem dla zdrowia, a nawet życia dla osób z silną alergią pokarmową. Restauratorzy mogą również korzystać z aplikacji do samodzielnego oznaczania kart menu.

JadeZabiore.pl (Bielsko-Biała) – platforma wymiany usług działająca w modelu sharing economy, koncentrująca się na społecznościowym doręczaniu przesyłek. Łączy ona prywatnych kierowców, firmy kurierskie oraz osoby przesyłające paczki. Dzięki społecznościowemu charakterowi firmy, problem szybkiego znalezienia transportu niewymiarowych i niekonwencjonalnych przesyłek zostaje wyeliminowany, natomiast dla kierowcy zabranie przy okazji paczki to szansa na obniżenie kosztu przejazdu w domowym budżecie.

Plan Planeta (Katowice) – portal internetowy, którego głównym komponentem jest sprzedaż towarów sklepów, posiadających w swojej ofercie etycznie wyprodukowane artykuły. Plan Planeta dzieli się zyskiem z każdej przeprowadzonej na portalu transakcji z organizacjami niosącymi pomoc osobom zagrożonym ubóstwem i kryzysami humanitarnymi, edukując również na temat etycznego traktowania pracowników i warunków produkcji w krajach Trzeciego Świata.

Pluszektorium (Warszawa) – wyjątkowe, pluszowe zabawki w kształcie przypominającym organy ludzkie. Każda z zabawek jest miękka, kolorowa i wyraża emocje. Zabawki produkowane przez Pluszektorium umożliwiają opowiedzenie historii oraz wgłębienie się w tajemniczy świat ludzkiego organizmu w przystępny sposób. Jest to odpowiedź na częsty brak zrozumienia diagnozy i procesu leczenia w przypadku skomplikowanych chorób – dzięki zabawkom lekarze mają narzędzie do tego, by prosto i zrozumiale wyjaśnić pacjentom, na czym dokładnie polega ich schorzenie.