Wabik BriteCloud frunie do Królewskich Sił Powietrznych

Grupa Leonardo otrzymała zlecenie od Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii na wsparcie serii testów, w których Jednorazowy Aktywny Wabik ‘BriteCloud 55’ (EAD) jest testowany w działaniu na pokładzie floty samolotów Eurofighter Typhoon Królewskich Sił Powietrznych (RAF). W ubiegłym roku wabiki BriteCloud zostały dopuszczone do służby na pokładzie floty samolotów Tornado GR4 RAF-u, a firma Leonardo dostarczyła już pewną ilość środków przeciwdziałania RAF-owi do celów operacyjnych.

Pierwsza próba z samolotem Typhoon miała miejsce w kwietniu w Wielkiej Brytanii. Podczas tego testu, 33 sztuki wabików BriteCloud zostały wystrzelone z samolotów 41 Dywizjonu Testów i Oceny RAF dla przeciwdziałania szerokiej gamie typowych zagrożeń.

Produkowana w brytyjskim Luton, przełomowa technologia BriteCloud mieści cyfrową ochronę przed niebezpiecznymi naprowadzanymi radarowo rakietami w opakowaniu wielkości puszki z napojem, tym samym mieszcząc się w tej samej wyrzutni, co standardowa flara 55 mm. Leonardo jest obecnie jedyną firmą na świecie, której udało się skutecznie zminiaturyzować technologię środków przeciwdziałania Digital RF Memory (DRFM) do tego stopnia, że można mieszczące ją wabiki wystrzeliwać z tych samych wyrzutni, co standardowe cieplne i radarowe cele pozorne. W roku 2018 RAF jako pierwsze siły powietrzne na świecie zastosował tę nową technologię ochrony.

Przed przyjęciem BriteCloud do służby na pokładzie samolotów Tornado, brytyjskie MON przeprowadziło wszechstronne testy dla weryfikacji działania wabika, upewniając się, że można go wystrzeliwać bezpiecznie z pokładu samolotu i wypracowując taktykę operacyjnego użycia w bitwie. Wyniki tych prac mają zostać wykorzystane do szybkiego wdrożenia BriteCloud do służby w samolotach Typhoon.

Dostępna jest szeroka gama wariantów BriteCloud. Poza wariantem ‘BriteCloud 55’ nazwanym tak ze względu na kompatybilność z wyrzutniami flar 55 mm, takimi jakie znajdują się na pokładzie samolotów Typhoon i Gripen E, Leonardo produkuje także wabik ‘BriteCloud 218’ (2”x1”x8”), który jest kompatybilny z wyrzutniami kwadratowych środków przeciwdziałania, które znajdują się na pokładzie samolotów F-15 i F-16. Ponadto Leonardo oferuje BriteCloud 55-T, mocniejszą wersję BriteCloud 55, która jest w stanie generować sygnały zakłócające na tyle silne, że są w stanie chronić większe samoloty, takie jak C27-J, C-130 i A400M. Zaprojektowana i produkowana w Wielkiej Brytanii technologia BriteCloud jest od razu gotowa do eksportu.