Poszukiwany/poszukiwana na rynku pracy

Ruszyła kampania medialna nowatorskiej, internetowej platformy SKAi, która ma szansę pomóc uczelniom dopasować ofertę edukacyjną do rynku pracy. Dedykowana jest uczniom, absolwentom, uczelniom oraz pracodawcom.

 

Wyższa Szkoła Zarządzania Personelem razem z międzynarodowym instytutem badawczym Millward Brown stworzyła internetową platformę SKAi, która monitoruje losy absolwentów i łączy je z informacjami o potrzebach potencjalnych pracodawców. Serwis pomoże kandydatom na wyższe uczelnie w wyborze odpowiedniego kierunku studiów. Umożliwi też kontakt pomiędzy studentami, absolwentami i potencjalnymi pracodawcami.

SKAi jest adresowany do czterech grup:

  • Uczelni, które będą dostosowywać programy kształcenia do potrzeb rynku pracy;
  • Uczniów wybierających kierunek studiów;
  • Absolwentów, którzy muszą dostosować wykształcenie i kompetencje do potrzeb pracodawców;
  • Pracodawców, którzy sygnalizują zapotrzebowanie na wykształconych specjalistów.

Uczelniom platforma oferuje skuteczne metody śledzenia losów zawodowych swoich absolwentów. Dzięki prognozom popytu na pracowników w wybranej branży szkoły wyższe zyskują wiedzę o kierunkach dydaktycznych, na które potencjalnie będzie największe zapotrzebowanie. Jak również o skuteczności własnych programów edukacyjnych i koniecznych kierunkach zmian, aby dopasować ofertę do potrzeb rynku. Jednocześnie, dzięki SKAi, uczelnie docierają ze swoją ofertą do młodych ludzi.

Uczniowie rejestrując się zdobywają informacje o procesach przebiegających obecnie na rynku pracy oraz kierunkach kształcenia przydatnych z punktu widzenia pracodawcy. SKAi dostarcza wiedzę o uczelniach, wydziałach, jak również pomaga zarekomendować odpowiednie placówki na podstawie preferencji aplikantów. W efekcie uczniowie podejmując decyzje o swoim wyższym wykształceniu, wybierają kierunki pożądane na rynku pracy. To bezpośrednio przekłada się na świadome budowanie przyszłej ścieżki rozwoju zawodowego, dopasowanej do wymagań pracodawców i obowiązujących na rynku trendów.

Absolwenci to grupa, która dopiero wkracza na rynek pracy. SKAi umożliwia im nawiązywanie kontaktów z pracodawcami już w trakcie studiów poprzez znalezienie stażu i praktyk. Pomaga też zanalizować własne kompetencje i porównywać je z potrzebami rynku. Logując się na platformę, absolwenci mogą śledzić przebieg kształtowania się popytu na pracowników w wybranej branży w przeszłości oraz trend prognozowany na przyszłość. W ten sposób otrzymują informacje o zapotrzebowaniu na absolwentów specjalizacji zawodowej, którą planują wybrać.

Pracodawcy zaś mają możliwość pozyskania informacji o absolwentach szukających pracy, nawiązywanie kontaktów z uczelniami. Dzięki możliwości samodzielnego wyszukania wykwalifikowanych pracowników, pracodawca znacznie zmniejsza koszty rekrutacji. SKAi pozwala również na lepsze dopasowanie kompetencji pracowników do potrzeb firmy. Pracodawcy logujący się na platformie mogą również wpływać na program kształcenia uczelni.

Platforma SKAi będzie posiadała też „Bazar Wiedzy”, czyli panel służący do komunikacji uczelni z pracodawcami. Daje on możliwość wystawiania ofert prac semestralnych przez wydziały i poszukiwanie odbiorcy wśród pracodawców. Działa też w drugą stronę: sugerowanie przez pracodawców tematów współpracy oraz propozycji praktyk i zgłaszanie zapotrzebowania wydziałom.

Marek Przepiórski Prorektor WSZP, Kierownik Projektu „Czas na zmianę – e- platforma jako narzędzie pozwalające na dostosowanie  wyższym uczelniom swojej oferty edukacyjnej do oczekiwań rynku pracy” mówi: „SKAi to innowacyjny serwis pomagający uczelniom dopasować swoją ofertę edukacyjną do oczekiwań rynku pracy. Konsekwencją wykorzystania jego możliwości będzie pozyskanie, utrzymanie i zwiększenie przewagi konkurencyjnej uczelni w stosunku do placówek edukacyjnych niekorzystających z zaproponowanych rozwiązań.”