Odpowiedzialna firma dba o edukację klienta

Portal Kapitalni.org to przykład jak można połączyć cele biznesowe firmy z misją edukacyjną. Dzięki atrakcyjnym treściom, grywalizacji i indywidualnym ścieżkom edukacyjnym portal stworzony przez Wonga angażuje Polaków w pogłębianie wiedzy o finansach. Swoich klientów firma do nauki zachęca poprzez program korzyści.
W dziedzinie edukacji finansowej Polacy mają jeszcze wiele do nadrobienia. Z raportu OECD wynika, że pod względem poziomu świadomości finansowej jesteśmy na ostatnim miejscu spośród mieszkańców 30 państw ujętych w badaniu. Swoją wiedzę z tego zakresu nisko oceniają też sami Polacy – jak pokazało badanie Kapitalni.org takiego zdania jest 19 proc. respondentów. Niemal co drugi (47 proc.) uważa natomiast, że jego wiedza jest na średnim poziomie. Tymczasem tylko świadomi finansowo klienci są w stanie korzystać z możliwości, jakie daje współczesny rynek finansowy i wybierać produkty najbardziej dostosowane do ich potrzeb. Edukacja w tym zakresie jest w interesie konsumentów, ale także instytucji finansowych, które oferują im swoje produkty.

– Warto dbać o edukację klientów. W Wonga robimy to za pośrednictwem portalu Kapitalni.org. Wiedza procentuje – mówi Marcin Borowiecki, prezes Wonga w Polsce.

Jak zachęcić do edukacji finansowej?
Platforma edukacyjna Kapitalni.org wystartowała właśnie w nowej odsłonie. Aby „odczarować” postrzeganie edukacji finansowej jako trudnej i nudnej została wzbogacona o elementy grywalizacji znane z gier komputerowych, test osobowości finansowej, indywidualne ścieżki dydaktyczne, nowe treści, awatary i animacje, które mają zachęcić użytkowników do angażowania się w edukację długofalowo. Portal jest źródłem kompleksowej, ale podanej w przyjazny sposób wiedzy o pożyczaniu, oszczędzaniu, wychodzeniu z długów, pomnażaniu oszczędności, psychologii finansów, bezpieczeństwie finansowym i cyfrowym.

Swoją przygodę z Kapitalni.org, użytkownik zaczyna od testu osobowości finansowej. Dzięki niemu określone zostaną obszary, w których prawdopodobnie brakuje mu wiedzy albo ma złe nawyki. Wynik testu, przygotowanego przez ekspertów, określa, jakim typem osobowości jesteśmy – „Królem życia”, „Guru zarządzania kryzysowego”, „Mistrzem strategii” czy „Przewodnikiem stada”. W zależności od rezultatu, konsumentowi przyporządkowana zostaje zindywidualizowana ścieżka edukacyjna, złożona z zadań w postaci materiałów wideo, poradników oraz wyzwań, które pozwalają weryfikować zdobytą wiedzę.

– Sprofilowane testy udostępniane po każdym zadaniu pozwalają sprawdzić, czy użytkownik potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce – stworzyć budżet domowy czy obliczyć wartość niezbędnej poduszki finansowej – mówi Agnieszka Szczepanik,  kierownik projektu Kapitalni.org w Wonga w Polsce.

Przez wybrane obszary tematyczne dostępne na platformie użytkownika prowadzą animowani przewodnicy, którzy motywują do dalszej nauki i służą dobrymi radami.

Nauka procentuje w grze i w życiu
Zaczynając naukę, każdy użytkownik staje się członkiem rodziny Kapitalnych – ma wpływ na wygląd mieszkania i swojego awatara. Za każdy ukończony etap edukacji otrzymuje punkty, za które może zrobić zakupy w wirtualnym sklepie i doposażyć w ten sposób swoje lokum. W trakcie gry, wraz z poprawą kondycji finansowej, zmienia się również wygląd naszego awatara – który początkowo jest rozczochrany i ma podstawową wersję stroju. Poszerzanie wiedzy o finansach ma zatem przełożenie na rozwój naszej postaci. Punkty zebrane w kolejnych etapach edukacji decydują również o miejscu gracza w rankingu

Platforma Kapitalni.org nie pełni celu sprzedażowego, jest wolna od reklam i przekazów marketingowych. Jednak klientom Wonga, którzy na czas spłacają swoje zobowiązania, edukacja za pośrednictwem platformy przynosi dodatkowe korzyści.
– Każdy, kto spłaci pożyczkę w terminie oraz ukończy test osobowości finansowej i rekomendowaną ścieżkę edukacji może zyskać m.in: zwrot 5 proc. kosztów pożyczki, bony rabatowe  czy certyfikat rzetelnego kredytobiorcy – wyjaśnia Agnieszka Szczepanik.