Konkretna pomoc a nie tylko wizerunek

O działaniach CSR realizowanych przez SES Astra rozmawiamy z panią Barbarą Uzunowa-Drymer, Dyrektorem Marketingu SES Astra na region Europy Środkowo Wschodniej.

Do których działań CSR firma przykłada największa wagę?

SES aktywnie angażuje się w działania CSR na całym świecie. Nasza polityka społecznej odpowiedzialności biznesu ma na celu przede wszystkim wspieranie projektów edukacyjnych. Wierzymy, że naszym obowiązkiem jest wspieranie działań mających wpływ na rozwój społeczny i gospodarczy – czy to poprzez komunikację, czy wiedzę. Postęp w tym obszarze prowadzi do zwiększenia mobilności społecznej oraz do powstania bardziej zrównoważonych modeli rozwoju gospodarczego.

Projekty edukacyjne stanowiły 89% wszystkich projektów z obszaru CSR – finansowanych przez firmę w 2012 roku. SES wspiera również projekty naukowe, gospodarcze, kulturalne i inicjatywy społeczne. Jako światowy lider usług satelitarnych, SES wspiera rozwój kulturalny w swoim ojczystym kraju. W 2014 roku, SES wspomógł finansowo wystawę „Damage control” w Mudam (Musée d’Art Moderne Grand-Duc Jean) w Luksemburgu. Ekspozycja ta, składająca się z 75 prac autorstwa 40 artystów z całego świata, po raz pierwszy została wystawiona w Waszyngtonie w Museum Hirshhorn. Jest ona dogłębną obserwacją destrukcji we współczesnej kulturze międzynarodowej. Przedstawione prace obrazują zniszczenia, będące rezultatem wypadków czy kataklizmów.

Jakie są korzyści dla firmy z działalności CSR?

W dzisiejszych czasach CSR odgrywa bardzo istotną rolę w umacnianiu wizerunku firmy, jednak według nas działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu powinny przede wszystkim przynosić konkretną pomoc – i to ona jest celem nadrzędnym.

Czy planują państwo rozwój działalności CSR w nowych obszarach oraz kontynuację obecnie realizowanych projektów?

Na chwilę obecną nie przewidujemy rozwoju naszej działalności w nowym zakresie. Na pewno będziemy kontynuować realizowane projekty, szczególnie w obszarze edukacji.

Które kanały wykorzystywane są do komunikacji z interesariuszami w sprawie działalności CSR?

Przede wszystkim przygotowujemy raport roczny z działań CSR. Kolejnym istotnym kanałem jest nasza strona www.ses.com oraz informacje o realizowanych przez nas projektach publkowane przez media.

Czy mogłaby Pani podać przykłady wzorcowych działań firmy z zakresu CSR?

W 2011 roku, SES wprowadziła nowy proces regulujący przekazywanie darowizn od pracowników dla organizacji charytatywnych, które odpowiadają za pomoc humanitarną. Proces ten, przyjęty przez Komitet Wykonawczy, został opracowany na podstawie naszych dotychczasowych doświadczeń w organizacji pomocy w przypadku klęsk żywiołowych, a także kryzysu humanitarnego w Haiti i Pakistanie w 2010 roku. Nowy system ma na celu zapewnienie skuteczniejszego wsparcia dla organizacji charytatywnych. Firma SES określiła liczbę „zatwierdzonych” organizacji. Każda darowizna ze strony pracownika będzie podwojona przez firmę maksymalnie do kwoty 1000 euro na jednego pracownika.

Innym przykładem jest Konkurs Astra Talent zainicjowany w 2011 roku, aby pomóc wybranym organizacjom non-profit i zachęcić dzieci ze szkół podstawowych do poszerzenia swojej wiedzy na temat najnowszych osiągnięć technologii poprzez sztukę. Konkurs jest przeznaczony dla dzieci w wieku 8-15 lat – właśnie dobiegła końca czwarta edycja projektu. Za każdą przesłaną poprzez stronę internetową pracę, ASTRA przekazała 1 euro na rzecz Chorwackiego Czerwonego Krzyża. Zebrane pieniądze przeznaczone zostaną na wsparcie edukacyjne dzieci ze szkół podstawowych, które uległy zniszczeniu podczas zeszłorocznej powodzi w Chorwacji, Serbii, Bośni i Hercegowinie.

Firma SES zainicjowała również program szkoleniowy ELEVATE, który ma na celu edukację przyszłych instalatorów satelitarnych w Afryce. Do tej pory nasz zespół gościł w Demokratycznej Republiki Konga, Kamerunu, Gany, Nigerii, Senegalu, Wybrzeża Kości Słoniowej, Ugandy, Kenii i Tanzanii, gdzie łącznie przeprowadził około 4000 zajęć szkoleniowych. Wierzymy, że projekt ten wpłynie na rozwój społeczny i gospodarczy w tych krajach.