Kobieta nie może być sama

Fundacja OnkoCafe oraz firma Novartis wyróżnieni w XXX. edycji Raportu Społeczna Odpowiedzialność Biznesu za kampanię, której jednym z celów jest uświadomienie partnerom osób z nowotworem, tego jak ważne jest ich wsparcie. Jeśli kampania społeczna ma być skuteczna nie może zachwycać wyłącznie zmysłów, ale powinna trafić do serca. Poziom kreatywności polskich twórców zachwyca, czego dowodem jest akcja „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”. Kampania zorganizowana przez fundację OnkoCafe oraz firmę Novartis trafia nie tylko do kobiet, ale przede wszystkim do ich partnerów.

 

Rak piersi jest drugim po raku płuc najczęściej diagnozowanym nowotworem na świecie. Ten rodzaj nowotworu jest najczęściej występującym wśród kobiet i plasuje się na piątym miejscu przyczyn śmierci z powodu chorób nowotworowych w ogóle. Rosnąca liczba zachorowań na raka piersi oraz negatywne następstwa choroby upośledzają fizyczne i społeczne funkcjonowanie chorych i ich bliskich. Części tych dramatycznych statystyk udałoby się zapobiec, gdyby kobiety poddawały się regularnym badaniom profilaktycznym, wcześnie wykryte zmiany nowotworowe dają bowiem lepsze rokowania – mówi Anna Kupiecka Prezes Fundacji Onkocafe-Razem Lepiej.

Pomóc ma zaangażowanie do akcji mężczyzn i kampania realizowana przez Fundację OnkoCafe i Novartis „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”. Jej celem jest edukacja na temat profilaktyki raka piersi i zachęcanie do ich systematycznych badań, a także wsparcie kobiet z zaawansowanym rakiem piersi. Tym, co odróżnia projekt od wielu podobnych inicjatyw jest fakt, że kampania jest skierowana przede wszystkim do mężczyzn – partnerek kobiet. Akcja ma ich zachęcić do włączenie się w profilaktykę raka piersi wśród kobiet, a także zmotywować do aktywnego wsparcia kobiet, które zachorowały na ten typ nowotworów.

W ramach kampanii wymyślono zatem „BreastFit” czyli sztukę badania piersi i sztukę rozmowy z partnerką na temat profilaktyki i leczenia raka piersi. Jest to także rodzaj treningu, którego celem jest nabycie umiejętności manualnych i intelektualnych dla mężczyzn, partnerów kobiet, z zakresu profilaktyki nowotworów piersi, a w przypadku kobiet zmagających się z nowotworem ma za zadanie wytrenowanie umiejętności wspierania partnerek w tym trudnym dla nich okresie.

Breastfit nawiązuje do popularnej dyscypliny sportu – CrossFitu- rodzaju treningu i pewnej filozofii samodyscypliny, hartowania ducha i ciała, codziennej walki ze słabościami i wypracowania, dotychczas nieosiągalnej, niezwykle wysokiej sprawności fizycznej. BreastFit to rodzaj filozofii i treningu, który został wymyślony po to, by pomóc mężczyznom włączyć się w proces profilaktyki nowotworów piersi swoich partnerek i dostarczyć im narzędzi do rozmowy na ten temat w związku.

Intencją organizatorów kampanii jest inspirowanie do podejmowania tematu systematycznych badań piersi przede wszystkich wśród par, a dzięki zaangażowaniu do tematu mężczyzn, dostarczenia kobietom dodatkowej motywacji do wykonywania regularnych badań.

Celem projektu jest także dostarczenie mężczyznom argumentów do rozmowy na temat badań piersi ze swoją partnerką, a także nabycie podstawowych umiejętności badania piersi swoich partnerek. Kampania ma także zwrócić uwagę na fakt, jak ważnym wsparciem dla kobiety z zaawansowanym rakiem piersi jest partner i zaktywizować panów do umiejętnego wspierania kobiet w walce z chorobą.

W ramach kampanii powstały specjalne plakaty nawiązujące do „nowej dyscypliny sportu” i zachęcające do rozmów z parterkami na temat samobadania piersi, opracowane zostały także materiały instruktażowe mające pomóc w pozyskaniu podstawowej wiedzy z zakresu badania kobiecych piersi, a także informacje przygotowane przez psychologa na temat wsparcia w chorobie. Dostępna jest również strona internetowa www.breastfit.onkocafe.pl na której można znaleźć podstawowe informacje o problemie i porady, a także praktyczne informacje na ten temat.

Głównym elementem projektu jest wydanie specjalnej edycji kalendarza „Power of community” z udziałem crossfitowców, którzy pozując do kalendarza w odważnych mają zwrócić uwagę na konieczność angażowania się mężczyzn w walkę z rakiem piersi poprzez wspieranie partnerek w tym obszarze. W kalendarzu znajdą się także wskazówki dla mężczyzn o tym, w jaki sposób wspierać kobiety, a także podstawowe informacje z zakresu profilaktyki raka piersi. Dochód z kalendarza przeznaczony jest na wsparcie działań edukacyjnych fundacji z zakresu profilaktyki nowotworów.

Projekt „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”” jest części globalnej kampanii Novartis „Here and now”

Adam Mróz