Kobiecy biust to męska sprawa

„BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” to kampania organizowana przez Fundację OnkoCafe – Razem Lepiej, której partnerem jest Novartis Oncology. Druga edycja kampanii podejmuje ważny temat roli mężczyzn, ich współtowarzyszenia i wsparcia, gdy choroba nowotworowa dotknie bliską im kobietę.

 


W Polsce rak piersi jest najczęściej występującym nowotworem złośliwym u kobiet. Każdego roku zapada na niego około 17 tys. Polek, z czego około 5 tys. umiera. Tragiczne skutki choroby może ograniczyć profilaktyka, która jest najważniejszym elementem wczesnego wykrywania choroby. Dlatego kobiety w każdym wieku powinny raz w miesiącu oglądać swoje piersi oraz zbadać je. Wczesne zdiagnozowanie raka umożliwia zmniejszenie umieralności, zwiększa skuteczność terapii, a także możliwość zachowania biustu.

Zarówno przy profilaktyce, jak i już w trakcie choroby nieocenioną rolę może spełnić partner kobiety. Stąd pomysł na akcję „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”. To właśnie partnerzy kobiet mogą odegrać bardzo ważną rolę w uniknięciu choroby lub złagodzeniu jej skutków, mogą być także nieocenionym wsparciem – tak bardzo potrzebnym w trakcie choroby. Niestety w powszechnej świadomości rola mężczyzn przy profilaktyce raka piersi praktycznie nie istnieje. Panowie pozostawiają „te sprawy” samym kobietom, które często w natłoku obowiązków nie dbają należycie o swoje zdrowie. Działania Fundacji mają sprawić, że zmieni się stosunek do raka piersi zarówno mężczyzn, jak i samych kobiet, które w rezultacie zechcą otworzyć się na pomoc ze strony partnerów. Przed mężczyznami stoi szansa bycia sumiennymi partnerami, przełamania tabu oraz wzięcia odpowiedzialności za zdrowie własnej partnerki.

Sama nazwa BreastFit nawiązuje do bardzo popularnej w ostatnich latach dyscypliny sportu – crossfit’u, czyli ogólnorozwojowego treningu i filozofii samodyscypliny, hartowania ducha i ciała. Sumienność i regularność niezbędna do uprawiania tego sportu jest również nieodłącznym elementem walki o zdrowie kobiet. Jednym z elementów kampanii jest wyjątkowy kalendarz z udziałem crossfitowców – przygotowany przez mężczyzn dla kobiet. Dochód z jego sprzedaży przeznaczamy zostanie na pomoc kobietom z zaawansowanym rakiem piersi i ich bliskim.

Katarzyna Domańska