Coraz więcej Polaków docenia telewizję jako narzędzie poznawania języków

Ponad 86 proc. Polaków uważa, że obcojęzyczne programy telewizyjne zdecydowanie ułatwiają naukę języków obcych – takie wnioski płyną z najnowszego badania wykonanego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych zrealizowanego na zlecenie SES Astra. To o ponad 7 proc. więcej niż w analogicznym badaniu przeprowadzonym w 2013 r.  Wtedy podobną opinię podzielało 79,1 proc. ankietowanych.

O tym, że Polacy coraz bardziej cenią sobie naukę  poprzez oglądanie programów telewizyjnych, może świadczyć malejący odsetek respondentów, którzy uważają, że telewizja w niewielkim stopniu lub wcale wpływa na naukę języków. W 2013 roku takich odpowiedzi było 16,2 proc. a w tegorocznym badaniu odsetek ten spadł do niespełna 11 proc. Można się zatem spodziewać, że w najbliższych latach zainteresowanie programami w innych wersjach językowych będzie systematycznie rosnąć.

Obecnie Polacy mają do wyboru  kilkaset bezpłatnych kanałów w języku angielskim o najróżniejszej tematyce: muzyczne (VIVA), sportowe (Eurosport), informacyjne (Bloomberg, CNBC Europe) lub rozrywkowe. Dzieci mają możliwość obejrzeć programy w języku niemieckim (Disney Chanel, KIKA, Nickeldeon). Programy te są dostępne w odbiorze satelitarnym, m.in. dzięki satelitom ASTRA.

Eksperci podkreślają, że oglądanie obcojęzycznych programów jest skuteczną metodą poznawania języków obcych. Pozwala przyswoić słownictwo, nauczyć się poprawnej wymowy, a także zapamiętać struktury gramatyczne i właściwą konstrukcję zdań.

O badaniu

O opinie polskich widzów pytano w dniach od 17 do 18 lipca 2015 r. w ramach badania omnibusowego realizowanego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych.

Badanie przeprowadzono metodą opartą o bezpośrednie wywiady wspomagane komputerowo (CAPI) na reprezentatywnej, ogólnopolskiej grupie losowej w wieku 18 i więcej lat. Zrealizowano 1067 wywiadów.

Pełna lista dostępnych programów niekodowanych nadawanych z satelitów ASTRA  z pozycji orbitalnej 19.2 E jest dostępna na:
www.onastra.pl