Biedronka promuje czytelnictwo w Polsce

Sieć Biedronka po raz drugi wybrała autora najlepszego tekstu dla dzieci. Laureatką została Monika Radzikowska, która otrzyma 100 tys. zł i możliwość opublikowania swojej pracy w formie książki. Trafi ona do sklepów w listopadzie, po zakończeniu drugiego etapu konkursu na ilustracje do zwycięskiego tekstu. Kampania „Piórko” prowadzona przez Biedronkę ma promować czytelnictwo i rolę literatury w podtrzymywaniu rodzinnych więzi.

– Już organizując pierwszą edycję konkursu w ubiegłym roku, wiedzieliśmy, że będzie to konkurs realizowany przez wiele lat. Cieszymy się, że efekty tej pierwszej edycji nas w tym postanowieniu utwierdziły. Ponad 4 tys. prac autorów tekstów i ponad tysiąc propozycji ilustracji były silnymi argumentami za kontynuacją – mówi agencji informacyjnej Newseria Alfred Kubczak, dyrektor ds. korporacyjnych Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci Biedronka.

Ubiegłoroczna edycja „Piórka” zdobyła wyróżnienie w konkursie Kampania Społeczna 2016. Zdaniem kapituły nagrody kampania Biedronki miała realny wpływ na promocję polskich autorów i ilustratorów. Kampanię realizowały AM Art-Media Agencja PR oraz agencja komunikacji marketingowej Xcommunica. Książka, która zwyciężyła w poprzedniej edycji konkursu, sprzedała się w nakładzie ponad 30 tys. egzemplarzy.

– Chcemy walczyć z pewnym deficytem, który dostrzegliśmy, tj. z tym, że czytelnictwo w naszym kraju spada. I wydaje nam się, że w odniesieniu do dzieci ma to szczególne znaczenie. Dlatego w konkursie, który jest konkursem literackim czy na ilustracje, jest bardzo ważny element kampanii społecznej. Jest to kampania, której celem jest wspieranie czytelnictwa, wśród dzieci w szczególności, i dodatkowo integracji rodziny, która z tego czytania wspólnego dzieci i rodziców wynika – dodaje Kubczak.

Pierwszy etap drugiej edycji konkursu „Piórko. Nagroda Biedronki za książkę dla dzieci” przeznaczony był dla autorów debiutantów. Do organizatora wpłynęło ponad 4,3 tys. tekstów, o kilkaset więcej niż w poprzedniej edycji konkursu. Jurorzy wybrali z nich 100 najbardziej obiecujących, a następnie z tej setki każdy członek kapituły wskazał maksymalnie 10 najciekawszych prac. Zwycięski tekst wybrano podczas finalnych obrad, które odbyły się 6 maja. Laureatką tego etapu została Monika Radzikowska z Ząbek, która o konkursie dowiedziała się podczas zakupów.

– Dużo podróżuję i staram się zbierać baśnie w czasie podróży po różnych krajach. Ten właśnie typ baśni i legend, związanych z jakimś miejscem, podróżą, najbardziej mi się podoba. I to zawarłam w swoim tekście – mówi Monika Radzikowska.

W zwycięskiej pracy jurorzy docenili przede wszystkim kreatywność w operowaniu klasycznymi, łatwo rozpoznawalnymi w baśni motywami, obrazowy język, wyraziście zarysowane postaci, dynamiczną akcję i wartościowe przesłanie.

– Ta praca bardzo mnie poruszyła, dlatego że to jest prawdziwa bajka. Jest napisana wzruszającym, pięknym, ale prostym językiem. To nie jest propozycja awangardowa, ale klasyczna bajka w najlepszym tego słowa znaczeniu – mówi Jarosław Gugała, juror konkursu „Piórko 2016”.

Autorka zwycięskiego tekstu otrzyma 100 tys. zł, a jej tekst zostanie opublikowany w postaci książki i w listopadzie trafi do sprzedaży w sieci sklepów Biedronka. Nad procesem wydawniczym czuwać będzie wydawnictwo Zielona Sowa.

Wyłonienie laureata w kategorii „tekst” otworzyło drugi etap konkursu skierowany do ilustratorów. Prace obrazujące zwycięski tekst można zgłaszać do 18 lipca. Na laureata, którego nazwisko ogłoszone zostanie 25 sierpnia, także czeka nagroda w postaci 100 tys. zł.

Konkurs „Piórko. Nagroda Biedronki za książkę dla dzieci” to autorski projekt sieci Biedronka, którego celem jest promowanie czytelnictwa i roli literatury w budowaniu więzi rodzinnych. W zwycięskiej pracy jurorzy docenili także możliwości rozmowy między dzieckiem a rodzicami, jakie ona daje.

Źródło: Newseria